کشف استعدادهاى نهفته






بسیارى از مردم در طول زندگى خود ممکن است در شرایطى قرار گیرند که اگر توانایى خود را در آن لحظه مورد استفاده قرار مى‏ دادند به موفقیت عظیمى دست پیدا مى‏ کردند. همه ما داراى استعداد و مهارت‏هاى بالقوه هستیم که ممکن است به آن آگاهى نداشته باشیم. آیا شما مى‏ توانید همه استعدادهاى خود را بشناسید.
سعى کنید همیشه به دنبال چیزهاى جدید باشید. موضوعات جدید، علوم جدید و به طور کلى مفاهیم جدید موجب مى ‏شوند استعدادهاى نهفته در شما بیدار گردد.
در بالاى یک صفحه کاغذ سفید بنویسید: « مواردى که مطابق باذوق و سلیقه من هستند». سپس این ورقه را به مدت یک هفته به همراه خود داشته باشید. هر زمانى که موردى را مطابق ذوق و سلیقه خود مشاهده و یا احساس کردید در پایین آن یادداشت کنید در پایان هفته لیست را یکبار مرور کنید و سپس از خود بپرسید: «چه عواملى سبب گردیده من به این موارد علاقه داشته باشم؟». پس از تعیین عوامل فوق شما مى ‏توانید تشخیص دهید در چه زمینه استعداد و توانایى لازم را دارا مى ‏باشید.
در بالاى یک ورقه کاغذ دیگر بنویسید: « مواردى که من در سالیان گذشته به خوبى انجام داده ‏ام لیکن به دلایلى ناقص و ناتمام رها شده ‏اند». هر موردى که به عنوان یک نکته در ذیل این عنوان یادداشت کنید مربوط به یک استعداد فراموش شده از سوى شما است.
در بالاى سومین ورقه کاغذ یادداشت کنید: « مواردى که من انجام داده ‏ام و دیگران به من گفته‏اند که این کار را خیلى خوب و آسان انجام داده ‏اى». مواردى که ذیل این عنوان یادداشت مى ‏کنید مربوط به توانایى و استعدادى است که شما را به کارهاى بزرگ‏تر و تلاش گسترده ‏تر رهنمون مى‏ سازد.
از نزدیکان خود این سؤالات را بپرسید: « آیا شما فکر مى‏کنید من نهایت تلاش خود را براى به نتیجه رسیدن اهداف خود انجام مى ‏دهم؟ آیا مواردى وجود دارد که من توانایى و استعداد آن را داشته باشم اما هرگز عکس العملى در برابر آن نشان ندهم؟ فکر مى‏ کنید در حول و حوش چه کارهایى مى ‏بایست تلاش کنم تا توانایى و استعدادم شکوفا گردد؟»
هیچ وقت خود را از تلاش و کار جدا نکنید. در هر کار مثبت و پسندیده وارد شوید و توانایى خود را نسبت به آن بسنجید. از وارد شدن به یک محیط کارى نهراسید. هیچ وقت با خود نگویید: «این کار از عهده من برنمى ‏آید». با شهامت وارد شوید. شما استعداد و توانایى همه چیز را دارید لیکن باید آن را کشف کنید.
منبع:http://daneshnameh.roshd.ir